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User Guides

Library Hours

Opening days and hours are different for each library.
For details,please refer to the Calender for library hours.
Counter service is not available during worship hours.
  
   Worship hours Mon.-Thu. 10:35-10:50 / Fri. 10:35-11:25
 

Persons Permitted Entry to the Library

・All KC Students (graduate students,undergraduate students,auditing students)
・Faculty and staff (full time,part time)
・KC Junior and senior high school students
・Alumni
・Former faculty and stuff
・Others with permission from the directer of the library
 

Library Card

In Order to receive library service,your libary card is required.
For the students, the full-time faculty and stuff your student ID or ID card will also serve as your library card.
For other users,please contact the information in New library(Shin-kan).
Click here to contact us.
 

How to search Materials

                   details
 Search for library resouces You can check for materials in Kobe College Library using OPAC.
  ■FAQ  
  Browsing  Please feel free to brouse the books in the reading room.
 Please return the books to the return shelf after browsing.

【About Materials in the stacks】
 ・Some of the library's books are in the stacks.Please fill out the request
    form if you wish to browse the materials in the stacks and submit it to
    the counter.
 ・Graduate students can enter the stacks of the New Library (Shin-kan)
    after taking a guidance for use. Please obtain an entry permit.

   ※The following is the schedule for using materials in the stacks of the
      Julia Dudley Memorial Hall.

 
Application Time Available Time
Up to    9:15 9:30~
Up to  11:1511:30~
Up to  13:1513:30~
Up to  15:1515:30~
Up to  16:4016:50~
After  16:40from 9:30 on the next opening day
      ・土曜日の申し込みは、翌開館日9:30~。
      ・開講日以外の15:15以降の申し込みは、翌開館日9:30~。

 ※There are restrictions on the use of materials from the Meiji 
   and Taisho periods (up to 1926) and materials in poor condition. 

   Request form for browsing or reserving the books in the stacks

       
  Call number
 ・Call number is found on the label on the spine of the book.
  Materials are sorted by call number.

       
  Classification Table

 ・Our materials are classified according to the classification table and         arranged by field.
 ・We use the Dewey Decimal Classification System.
  日本の図書館で一般に使われている日本十進分類法(NDC)とは異なり
  ますので注意してください。

 ▶神戸女学院大学図書館の図書分類表

 

Lending terms and Conditions

                         内  容
  貸出・返却 
 貸出冊数・期間
    資料の種類利用者         冊 数         期 間
    図 書       1.2年生
  中高部生・同窓生
5冊         2週間
       3.4年生      8冊      
       大学院生15冊         30日
     製本雑誌     学生・同窓生  図書の冊数に含む         1週間
  (継続貸出不可)

  ・貸出・返却はカウンターで手続きしてください。
  ・貸出の際は利用証が必要です。
  ・音楽学部図書室の貸出は、図書は3冊2週間、楽譜は5冊1週間です。
  ・返却期限は厳守してください。
  ・「本の返却ポスト」を利用する際は、注意事項を守ってください。
  ・貸出手続きした本を館内の返却台に置かないでください。
  ・延滞中および延滞資料返却当日の貸出、パソコン貸出利用はできません。
  ・礼拝時のカウンター業務は行いません。
  ・資料を破損・汚損・紛失した場合は、原則として弁償していただきます。

  更 新
(貸出期間の延長)
 
  ・他に予約が入っていなければ期限内に1回のみ更新(貸出期間の延長)ができます。
  ・利用証と図書を持って、カウンターで手続きしてください。 
  ・マイアカウント(利用者サービス)からもオンラインで更新ができます。
                                                                                 (学内者限定)
  予 約 
  ・借りたい資料が貸出中の場合、その資料が返却された時点で優先的に借りることが
     できる制度です。
  ・予約用紙に必要事項を記入して、利用証とともにカウンターに提示して申し込んで
     ください。返却され次第、掲示板でお知らせします。(掲示板案内
  ・取り置き期間は10日間です。期間内に掲示板の用紙と利用証をカウンターに提示
     してください。期間を過ぎても手続きに来られなかった場合、予約は無効となります。
  ・マイアカウント(利用者サービス)からもオンラインで予約ができます。
                                                                                 (学内者限定)
 

Reserved Books(SHITEI TOSYO)

 Books designated as required reading and supplementary materials for students by faculity members in charge of lectures and seminars are arranged bu subject and displayed in the Reserved book corner on the 1st floor of the New library.

Please be sure to complete the prosedures at the circulation counter before using the books (browsing in the library).(Some books can be checked out from the library.)

※For Faculty Members
Please fill out reserved books list and submit it to the circulation counter in New library or send it to us by e-mail.

 ▶指定図書リスト.pdf
 指定図書リスト.xlsx
 ▶指定図書リスト(非常勤講師).pdf
 ▶指定図書リスト(非常勤講師).xlsx
 

Reference and Interlibrary Loan(ILL)

The Reference and Interlibrary Loan desk on the 1st floor of the New library(Shin-kan)provides consultation on how to find materials,reserch on materials and matters,and ordering materials.
Please feel free to ask for help.

Reference

 Details
 Reference  Consultations on how to find materials,research on matters are available.
  
 Guidance Applications for various guidance services are accepted. Please fill out the application form for guidance and submit it to the information desk of the New library at least 1 week in advance.
 ▶図書館ガイダンス利用申込書.pdf

ILL:Interlibrary Loan/Photocopy Orders

ILLDetails
 Photocopies of Documents  Requesting photocopies of articles held by other libraries          by  mail.
 Library Loan 
  Loaning books from other libraries by mail.
  However,you can only browse them in our library.
 Browsing at other library  Many libraries of universities and research institutes are not 
  open to the public. We will issue a letter of introduction  for
  you to use the libraries of other universities and institutions.
 ※Please fill out the application form for ILL and submit it to the circulation desk in the New library
   (Shin-kan).
                                   
 ※You can make copies of materials only to the extent permitted by copyright law.
    The costs (copy fee,postage,etc.)is the responsibility of the applicant.

 ※For Faculty and Staff(Full-time only)
 You can apply for photocopying and book borrowing through the web.
 (注:正常にログインできない場合は、お使いのブラウザのポップアップブロックを解除してください。▶解除手順)
 

Lending of PCs and other equipment in the library

      機 器        内 容   利用可能な館・フロア    申 込
 蔵書検索専用パソコン  当館で所蔵する資料の検索ができます。 新館:閲覧室各階[全9台]
 本館:閲覧室[1台]
 音楽学部図書室:閲覧室[1台]
 不要
 情報検索用パソコン ・主にオンライン・データベースや電子ジャ
    ーナルを利用するためのパソコンです。
 ・インターネットも閲覧できますが、貸出用
    USBメモリ以外の外部機器の使用、レポー
    ト作成はできません。
  【印刷可:A4・白黒のみ・片面印刷10円】
   ※学生・大学教職員のみ
 新館:1階[6台]
 本館:閲覧室[1台]
 音楽学部図書室:閲覧室[1台]
 各館カウンター
 自習用パソコン
(CSLパソコン)【貸出】
 ・CSLドメインの申請が必要です。
 ・CS教室とほぼ同じ環境で利用できます。
 ・館外への持ち出しはできません。
 【印刷可:新館地下1階プリンタに出力 
      A4・カラー可・要印刷ポイント】
 新館:地下1階・1階・4階・
         4階グループ学習室
  [50台]
 新館カウンター
 無線LANパソコン
(女学院OCN)【貸出】
 ・ CSLドメインの申請は不要です。
 ・一部の学内webコンテンツは利用きません
  が、Active!Mail(学外)、Moodle、
  UNIVERSAL PASSPORTも学外からの扱い
    で利用できます。
 ・館外への持ち出しができます。(学内のみ)
  【印刷不可】
 新館:地下1階・1階・4階閲覧室
 [10台]
 新館カウンター
 USBメモリ【貸出】 ・貸出用のUSBメモリを利用してください。
 ・貸出期間は1週間です。
 ・情報検索用パソコンでは持ち込みのUSB
   メモリは使用できません。
 新館のみ 新館カウンター
 プロジェクタ(大・小)
【貸出】
  プレゼンテーションの練習やグループ学習に
  活用してください。
 新館:地下1階・1階・
    4階グ ループ学習室

 [大3台][小2台]
 新館カウンター
(予約可
 モニタ(ディスプレイ)
【貸出】
 新館:1階
 [1台]
 新館カウンター
(予約制)
 テレビ会議システム【貸出】  
 POLYCOM(ポリコムシステム)
  同じシステムを持つ拠点との会議・打合せ・
  学術交流に活用してください。
 新館:4階グループ学習室
 [1台]
 新館カウンター
(予約制)
 iPad【貸出】  オンラインデータベースや電子ジャーナルの
  閲覧利用ができます
 本館:閲覧室・ギャラリー
 [20台]
 本館カウンター
 

ラーニング・コモンズ(iLib)/ グループ学習室

2013年4月に新館地下1階、1階、4階グループ学習室を、図書館内の資料やインターネットを活用して、グループで相談しながら学習できる場所に改修しました。ディスカッションやプレゼンテーションの練習などにも利用してください。4階グループ学習室にはテレビ会議システムを備え付けています。 
  利用時間 9:00~閉館の30分前まで
  利用対象 本学学生、教職員
  利用方法 机や椅子を自由に組み合わせて使うことができます。
 ・きちんと閉まるフタつきの容器(ペットボトルなど)に入っている飲み物は持ち
    込むことができます。
  ※2・3・4階(グループ学習室を含む)は従来通り飲食禁止ですので注意してくだ
      さい。
 ・きちんと閉まるフタつきの容器(ペットボトルなど)以外、飲食はできません。
 ・ディスカッションなど、声を出すときは、周りの迷惑にならないように配慮して
  ください。
  予約利用 ・授業など多人数で利用する場合は、iLib・グループ学習室利用
    申込書に必要事項を記入して新館カウンターに提出してください。
 ・多くの方に利用していただくため、回数等を調整させていただくことがあります。 
  ▶iLib・グループ学習室利用申込書.pdf
  機器の貸出  ・ノートパソコン、プロジェクターの貸出をします。
  利用証を提出して新館カウンターで手続きしてください。(詳細
  ・貸出は90分単位です。
  サポート  ・資料・論文検索・情報収集やパソコン・機器の使い方についての質問や
   相談に、図書館職員が応じます。
  ライティング・サポート ・レポートや卒論など文章作成に関する相談に、大学院生のiLib(アイ・リブ)
    スタッフが応じます。 ▶ライティング・サポート詳細
  神戸女学院大学図書館
   iLib・グループ学習室運用内規
  神戸女学院大学図書館iLib・グループ学習室運用内規.pdf
 

新館 各館のルール


 新館/4階                      
     お静かに        飲食✕         パソコン○      携帯通話×
 新館/4階グループ学習室                     
 discussion○       飲食✕      パソコン○      携帯通話×
 新館/3階                      
     お静かに        飲食✕        パソコン✕    携帯通話×
 新館/2階                   
    お静かに       飲食✕        パソコン✕    携帯通話×
 新館/1階                        
 discussion○    ふた付飲料○    その他飲食✕   パソコン○    携帯通話×
 新館/地下1階                            
 discussion○    ふた付飲料○    その他飲食✕     パソコン○    携帯通話×
 本 館                      
     お静かに         飲食×       パソコン×   携帯通話×
 音楽図書室           
   お静かに        飲食×   パソコン×    携帯通話×
 

Book Drops

We have two Book drops.
One is located in front of the main gate of New library(Shin-kan).
and another one is located in the office of the DeForest Memoroal Hall(in front of the Educational Affairs section).
You can use it to return materials on college course days.

However,the following materials must be returned to the circulation desk of each library.
 1.Music sheet,Music book 
 2.materials about KC
 3.AV library materials
 4.Attached CDs and DVDs

※If you return your materials for the book drop located at the DeForest Memorial Hall,it may take a few days to collect them.Please return the materials well in advance of the due date.
 

図書購入希望・投書

                                             内  容
 図書購入希望  学習や研究に必要な図書の、図書館での購入を希望する場合は、購入希望図書
  申込書に必要事項を記入して図書館カウンターに提出してください。図書館で
  検討のうえ、掲示板に回答を掲示します。(掲示板案内
  掲示期間は3ヶ月です。
  ▶購入希望図書申込書.pdf
 投  書  図書館へのご意見・ご要望があれば、投書用紙に記入して、投書箱に入れて
  ください。
  掲示板に回答を掲示します。(掲示板案内
  掲示期間は3ヶ月です。
   ▶投書用紙.pdf
 

各種申込書ダウンロード

希望の申込書を印刷し必要事項を記入して、所定のカウンターへ提出してください。
申込書は図書館新館カウンターにも置いてあります。
※PDFファイルが開かない場合はパソコンの環境設定を確認してください。▶推奨環境について

各種申込方法の詳細については、利用案内を確認してください。
                申込書など 提出先
       指定図書     ▶指定図書リスト.pdf
     ▶指定図書リスト.xlsx
     ▶指定図書リスト(非常勤講師).pdf
     ▶指定図書リスト(非常勤講師).xlsx (詳細


 新館カウンター
もしくはメールで受付
  (kclmsg@mail.kobe-c.ac.jp)  

  
 図書館ガイダンス

     ▶図書館ガイダンス利用申込書.pdf (詳細)新館カウンター
       相互利用 
  (他大学図書館等への
  文献複写・図書借用・
     他館閲覧の依頼)
    
     ▶相互利用申込書.pdf詳細
   
 オンライン申込(専任教職員専用)
     ▶文献複写申込  ▶図書借用申込
  注)正常にログインできない場合は、お使いのブラウザの
           ポップアップブロックを解除してください。▶解除手順

  新館カウンター 
 ラーニング・コモンズ
 グループ学習室利用
 
     ▶iLib・グループ学習室利用申込書.pdf  (詳細)

  新館カウンター 
    図書購入希望  
   大学生、大学院生、同窓生、職員:

     ▶購入希望図書申込書.pdf

 新館カウンター
 
   専任教員:

 以下の方法でご注文ください。
 詳細については図書館受入係(内線8563)にお問合わせください。
  
 ●図書購入依頼書で注文してください。
    ▶図書購入依頼書.pdf
 
 ●図書を購入後の場合、図書購入依頼書を添えて図書館新館へ
  お持ちください。
  ※注文する前に重複調査が必要です。図書館受入係に
   お問い合わせください。 
 ●丸善ジュンク堂書店での店頭選書
  ※名刺をお持ちください
 ●紀伊國屋書店Book Web Proで注文

      新館事務室 受入係
  
   非常勤講師:

     ▶推薦図書リスト.pdf
     ▶推薦図書リスト.xlsx

        新館カウンター
        もしくはメールで受付
  (kclmsg@mail.kobe-c.ac.jp)  

       図書館への
    ご意見・ご要望

    投書用紙.pdf  (詳細) 新館・本館の投書箱
 または各館カウンター
 

学生・教職員以外の方へ

●同窓生の方へ
   図書館の利用には利用証が必要です。図書館新館でカードを作成の上、ご利用ください。
       ▶ 同窓生の方の利用案内(詳細)はこちらへ


●中高部生の方へ
   ・
図書館の利用には生徒証が必要です。
   ・15時以降の入館は、生徒証を持っている生徒に限ります。

   ・利用時間
    
  新 館 9:00~17:00
(16:00または16:50閉館の日もあります)
  本 館 9:00~16:50
(16:00閉館の日もあります)
  音楽学部図書室 9:00~17:00
(16:00または16:50閉館の日もあります)
   

   ・冬時間は全館とも16:30までです。
   ・延長届を提出している高等学部生は18:00までです。
   ・土曜日は利用できません。
   ・パソコンは蔵書検索用パソコンのみ利用できます。


●学外の方へ
   本学図書館は一般公開しておりません。ご利用の際は必ず所属図書館(公共図書館を含む)を通して
   お申し込みください。